Drevené kostoly

    Na severovýchode Slovenska sa nachádzajú jedinečné drevené kostolíky. Sú skvostom drevenej architektúry na území Prešovského kraja, ktorých zvláštnosťou je technológia výstavby. Všetok použitý materiál musel byť z dreva a pri ich stavbe sa nesmeli použiť klince.

    Podľa historických záznamov bolo na Slovensku pôvodne viac ako 300 drevených kostolov. V súčasnosti existuje približne 50 týchto sakrálnych pamiatok pochádzajúcich zo 16. - 18. storočia. Výnimočnú hodnotu majú drevené kostoly Karpatského oblúka, ktoré boli v roku 2008 zapísané do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO: evanjelické artikulárne kostoly v Kežmarku, Hronseku a Leštinách; rímsko-katolícke kostoly v Tvrdošíne a Hervartove; kostoly východného obradu v Ladomirovej, Ruskej Bystrej a v Bodružali.V okrese Snina sa nachádza 5 kostolov: Topoľa, Kalná Roztoka, Ruský Potok, Hrabová Roztoka, Uličské Krivé.

    Rozhranie Západných a Východných Karpát charakterizoval priamy vplyv rímskej i byzantskej kultúry. Tento región, ktorý obývala skupina Lemkov, spomínané kultúry ovplyvňovali najintenzívnejšie. Prenikanie katolicizmu do východného postbyzantského prostredia podmienil vznik osobitného typu sakrálnej architektúry – tzv. drevené cerkvy lemkovskej formy. Tieto vznikali v 17. - 18. stroročí na severovýchode Slovenska, západnej Ukrajine a na juhovýchode Poľska. Mali charakteristickú zrubovú konštrukciu, typickú trojdielnosť vnútorného i vonkajšieho členenia zvýraznenú trojicou smerom na východ sa zvažujúcich veží. Zrubová konštrukcia vymedzovala malú svätyňu, väčšiu loď a úzky priestor podvežia, kde sa počas bohoslužieb zdržiavali ženy. Západná dominantná veža nad vstupným priestorom a typické barokové ukončenie boli prejavom latinskej stavebnej tradície. Stupňovite strechy, vežičky a kupoly cibuľového tvaru  so zdobenými krížmi dodali týmto stavbám špecifickú unikátnu podobu.

    Nevyhnutnou súčasťou drevených chrámov je ikonostas (drevená stena deliaca oltár od ostatnej časti kostola), ktorý predstavuje nielen výtvarné ale aj funkčné jadro sakrálneho objektu. Typická je tu kompozícia námetov a prísne usporiadanie ikon. Z umeleckého hľadiska spája v sebe maľbu a dekoratívnu drevorezbu.

 

 

© 2014 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si web stránku zdarma!Webnode